Wspomaganie układu hamulcowego jest stosowane w każdym współczesnym samochodzie osobowym. Jednym z ostatnich samochodów osobowych, które nie miały wspomagania hamulców był maluch. Fiat 126p ważył jednak zaledwie 600 kg i był wyposażony w hamulce bębnowe, w takim typie hamulców wspomaganie jest mniej potrzebne niż przy hamulcach tarczowych.
Wspomaganie hamulców jest zbudowane w oparciu o serwomechanizm zwany w skrócie serwem. Jak działa serwo? Serwo to ogólna techniczna nazwa układu o sprężeniu zwrotnym.
Jak działa serwo hamulcowe?
Serwo hamulcowe napędzane jest przez podciśnienie, które powstaje w kolektorze ssącym. Podciśnienie to wciąga membranę serwa do środka. Z kolei ilość podciśnienia jest zależna od stopnia nienaciśnięcia pedału hamulca.
Awaria wspomagania hamulców powoduje obniżenie skuteczności hamowania, lecz nie powoduje całkowitej niemożliwości zatrzymania pojazdu.
W przypadku wyłączenia silnika również tracimy wspomaganie układu hamulcowego.