Oferowana w Kia Sorento III (i Sorento IV) opcja „nivomat” nie jest systemem samopoziomującego zawieszenia znanego z dużych kombi klasy wyższej: Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesa klasy E. Jaka jest między tymi systemami więc różnica?
System stosowany ww. pojazdach jest systemem zawieszenia pneumatycznego. Elementem tłumiącym jest amortyzator a rolę sprężyny pełni miech pneumatyczny (przykład: miech BMW 5 F11). System taki posiada kompresor zawieszenia, który potrafi dopompować miechy, osiągając wymagają wysokość. Auto posiada elektroniczne czujniki poziomi zawieszenia tylnej osi. Takie BMW potrafi wypoziomować zawieszenie nie ruszając z miejsca. Przykładowo: idziemy do sklepu budowlanego, ładujemy do bagażnika 200 kg kafelek, uruchamiamy silnik: tył auta podnosi się). Raczej trudno obciążyć samochód w taki sposób by zawieszenie nie wypoziomowało się, prędzej dojdzie do usterki przez nadmierne obciążenie, ale auto będzie próbowało się wypoziomować. Samo, bez ruszania z miejsca.
System w Kia Sorento jest systemem bez elektroniki, bez pneumatyki oraz bez jako-takich czujników. Sorento posiada amortyzatory ze specjalną – wbudowaną – pompką. Pompka ta przetłacza olej do komory wyżej i osiągany jest efekty wypoziomowania zawieszenia. Sam jednak mechanizm poziomowania jest zasilany z… energii tłumienia amortyzatora. Oznacza to, że:
- system nie wypoziomuje zawieszenia gdy kierowca nie ruszy z miejsca: samochód musi przejechać kilkaset metrów i to koniecznie po nierównej drodze (konieczne jest „zabujanie” tyłem)
- system ma ograniczoną skuteczność
W praktyce w Internecie wrze od negatywnych opinii na temat tego systemu. Klienci myśleli, że kupując auto z Nivomatem otrzymają system znany z Audi, Mercedes i BMW. Tak jednak nie jest. Oczywiście system stosowany przez Kie również ma pewne zalety:
- brak elektroniki = mniejsza awaryjność
- pęknięcie miecha pneumatycznego nie spowoduje nagłego upadku zawieszenia
- wymieniając amortyzatory wymieniamy cały system poziomowania
Ale jego działanie jest z pewnością mniej skuteczne niż tradycyjnego NIVO.