Czy SUV bez zawieszenia pneumatycznego ma sens? Takie pytanie zadaje wielu kierowców, szczególnie Ci którzy chcą tego typu samochód zakupić. Wszak SUV to rodzaj samochodu, który łączy cechy samochodu osobowego i terenowego – wg Wikipedii. Jak ma łączyć te sprzeczne cechy, skoro na asfalcie najlepiej sprawdzają się samochody o niskim środku ciężkości (a tym samym niskim prześwicie) a w terenie odwrotnie.
Ekonomia rządzi światem
Choć dobry SUV powinien posiadać zawieszenie pneumatyczne z regulacją wysokości prześwitu to nie od dziś wiadomo, że ekonomia rządzi światem. Trudno więc wymagać od producenta montażu zawieszenia pneumatycznego w tanim samochodzie jakim jest Dacia Duster. Nie od dziś wiadomo, że pełne, dwuosiowe zawieszenie pneumatyczne zwiększa koszt produkcji samochodu o przynajmniej 4000 EURO.
Zawieszenie pneumatyczne w samochodach Hyundai Kia
Trudno jednak zrozumieć dlaczego marki pretendujące do konkurowania z markami premium nadal nie oferują SUV-ów wyposażonych w zawieszenie pneumatyczne. Szczególnie mamy tu na myśli koncern Hyundai/Kia. Marki te posiadają spore zaplecze technologiczne. Opanowały tworzenie nowoczesnych silników diesla, produkcję zautomatyzowanych przekładni dwusprzęgłowych a w topowych SUV-ach nadal stosują układy zawieszenia oparte wyłączenie o sprężyny i amortyzatory gazowo-olejowe.