Diesel czy LPG 2017

Na początku 2017 roku ceny LPG wzrosły dość drastycznie. Jest to po części ogólny wzrost cen LPG na rynkach światowych jak i również typową sezonową podwyżkę związaną ze zmianą składu samochodowego LPG (zimą LPG zawiera więcej propanu, który jest droższy). Ceny diesla od pewnego czasu stoją w miejscu. Obecnie litr LPG kosztuje w okolicach 2,2 zł a za litry oleju napędowego zapłacimy około 4,6 zł. Czy lepiej kupić diesla, czy może samochód na gaz?

Weźmy do porównania średniej wielkości samochód Peugeot 308 pierwszej generacji w wersji 5d:

  • 1.6 16V VTi 120 KM z LPG
  • 1.6I HDi FAP 109 KM

Samochód z silnikiem na benzynę+gaz celowo jest troszkę mocniejszy niż LPG… jednak troszeczkę psuje osiągi (choćby zwiększając masę samochodu).

Spalanie, koszt przejechania 100 km

benzyna+lpg
LPG 8,4 l/100 km
cena za litr 2,2
koszt LPG 18,48
benzyna 1,2 l/100 km
4,7
koszt benzyny 5,64
suma kosztów paliwa 24,12

Po dodaniu kosztów dodatkowych w postaci zużycia benzyny jazda na LPG nie jest już aż tak opłacalna.

A jak wygląda to w przypadku diesla?

diesel
ON 5,5 zł/litr
cena za litr 4,6 l/100 km
koszt ON 25,3

Jak widać koszty paliw są porównywalne w przypadku aut zasilanych LPG i tych z silnikiem wysokoprężnym.

8 letniego peugeota 308 w dieslu kupimy znacznie taniej niż w wersji benzynowej!

Obecnie koszt zakupu używanego samochodu w wieku powyżej 3 lat z silnikiem diesla jest niższy niż koszt zakupu takiego samochodu z silnikiem benzynowym. W przypadku omawianego modelu wersję z silnikiem wysokoprężnym z 2008 roku kupimy już za 15000 zł. Podczas gdy za benzyniaka musimy dać minimum 18000 zł.

Czy mimo wszystko warto wybierać samochód na LPG?

Wielu kierowców szuka „auta z gazem” gdyż boi się kosztownych napraw silników diesla. Czy te obawy są zasadne? Nie do końca. Koszt montażu dobrej jakości instalacji gazowej do samochodu z silnikiem 4-ro cylindrowym to około 3000 zł. Pamiętajmy, że za diesla musieliśmy również więcej (o około 3000 zł) zapłacić. Sześć tysięcy złotych to kwota, która pokryje bez problemu kilka typowych wydatków związanych z eksploatacją silnika 1.6 HDi.

A najczęstszymi „straszakami” przed zakupem diesla są:

  • awaria turbosprężarki; wymiana na regenerowaną: 900 zł robocizna wraz ze zregenerowanym turbo
  • koło dwumasowe + sprzęgło Valvo 2500 zł + robocizna 500 zł
  • koszt regeneracji wtryskiwaczy: 4×500 zł

Co więcej: Niestety sprzęgła w wersji benzynowej również ulegają zużyciu. Choć koszt samej części to jedynie 700 zł + robocizna 500 zł.

Przy jeździe na LPG zdarzają się dosyć często awarie pomp paliwa i zapiekanie się wtrysków benzynowych (głównie w samochodach jeżdżących tylko na trasie).

Diesel opłaca się bardziej?

Podsumowując pod kątem kosztów eksploatacji obecnie diesel i benzyna idą „łeb w łeb”. Zwolennicy diesla z pewnością pochwalą go za:

  • wyższy zasięg (na ON zrobimy nawet 1000 km, przy LPG trudno o butlę na której zasięg przekroczy 500 km); tankowanie to czas… a czas to pieniądz
  • większą elastyczność turbodiesla w porównaniu do silnika wolnossącego
  • możliwość łatwego zwiększenia mocy i momentu obrowego (w omawianym przypadku ze 109 KM/260 Nm możemy łatwo uzyskać 135 KM/300 Nm)

A może LPG?

Samochód z LPG może pochwalić się łagodniejszą, cichszą pracą silnika (o ile nie wystąpi np. falowanie obrotów) i tym, że jest paliwem dużo bardziej ekologicznym. Ten argument jednak nie trafia do wielu…

Jeśli jednak bierzemy pod uwagę elastyczność na niskich obrotach, za którą szczególnie lubimy diesle warto przemyśleć zakup turbo doładowanego silnika benzynowego. Do takich samochodów bez problemu możemy założyć gaz. Firma instalacje gazowe Warszawa przeprowadziła mnóstwo udanych adaptacji do zasilania LPG samochodów z silnikiem turbodoładowanym.

8 thoughts on “Diesel czy LPG 2017

  1. Alan

    W takich samochodach jak w tym artykule, autach ktore maja nas poprostu przewiezc z punktu A do B LPG to pomylka. Dlatego sam niedawno jako wielki milosnik autogazu kupilem zonie Alfe 147 1.9 JTD (swoja droga chyba najlepszy diesel w autach uzywanych obecnie).
    Sam mam BMW 530i E60 na LPG oczywiscie i zwykla ludzka przyzwoitosc niepozwolila by mi przekrecic stacyjki w pozycje „zaplon” majac 530d… nie ta kultura pracy. Panowie z czym do ludzi…

    Reply
    1. Orion

      Do człowieka i nicku Alan. Człowieczku masz zwykłą BMK-ę czyli Bolid Młodzieży Wiejskiej.
      To nie Ferrari ani Lambo żeby się tym podniecać. Z czym do ludzi…

      Reply
      1. Alan

        Zazdrośniku… niestety tu Cię zdziwię codzienna jazda Ferrari czy Lambo jest dużo bardziej kłopotliwa i niewygodna niż moim BMW. BMW serii 5 to idealne auto rodzinne, tylny napęd daje radość prowadzenia. Nie musisz driftować by to odczuć. Różnica wychodzi na pierwszym lepszym zakręcie jeśli nigdy nie jeździłeś RWD innym niż Fiat 126p się nie wypowiadaj…

        Prawda jest taka, że BMW E60 jest dużo milszym do codzinenj jazdy samochodem niż jakikolwiek kompakt.

        Reply
        1. Jurek

          Niestety koszty eksploatacji takiego BMW są przynajmniej 2 razy wyższe niż auta kompaktowego wiem co mówię bo miałem A6 C5, E39, W211, nie były to auta zajeżdżone ale swoje kosztowały. Chociaż by i zawieszenie. W Astrze J masz jeden wahacz z wymiennym drązkiem i tulejami… no dobra nawet w całości on kosztuje 260 zł. W W211 masz po 3 wahacze na koło i sworznie nie wymienne.

          Reply
  2. Quba

    Jedyna przewaga LPG w przypadku silnikow ponizej 2 litrow to mozliwosc zakupu auta z silnikiem benzynowym z duzo nizszym przebiegiem niz diesel.

    Reply
  3. Olek

    Porównanie dosyć tendencyjne bo wzieliście pod uwagę dobrego, bezawaryjnego diesla i kiepski silnik benzynowy. Do tego w porównaniu są styczniowe ceny paliw: gaz zimą zawsze jest droższy. Latem LPG opłaca się dużo bardziej; w czerwcu 2016 był po 1.4 zł a ON podobnie jak teraz…

    Reply
  4. zico

    a ja w dieslu się zakochałem posiadam astrę 1.9 cdti i mi bardzo fajnie tym autkiem się jeździ minusy to głośniejszy jest od benzyny i klekot benzyna tylko mruczy a plusy przyspieszenie elastyczność bajka awaryjność niestety wymieniałem sprzęgło dwu masa koszt 2000 zł najgorsza usterka diesla a koszty paliwa troszeczkę taniej wychodzi na LPG ale ten uklad zasilania tez nie jest idealny zależy kto gazuje i jaki samochód a te nowsze autka tez średnio przypadają za lpg chociaż posiadam tez astra 2 1.6 8v auto stworzone pod gaz 10 l lpg astra 1.9 cdti 120 km 7 l ropy w mieście

    Reply
    1. Jurek

      Pojeździłbyś sobie Astrą 1.4 Turbo benzyna z LPG i poznałbyś swoją nową miłość:

      – ciągnie od dołu jak 1.9 CDTI
      – górę ma równie mocną
      – na biegu jałowym nie słuchasz bocianów: tym autem miło stoi się w korku
      – przy powyższych zaletach spalanie LPG na poziomie 10 LPG średnio z możliwością zejścia nawet do 8 litrów LPG przy jeździe „po wioskach na trasie”

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

61 + = sześćdziesiąt dwa